TAUTAN UKHWAH

07 April 2009

Jangan Biarkan Akalmu Sendirian Tidak Berteman

Sesekali termenung sendirian, hatiku bermuhasabah memikirkan siapakah aku sebenarnya...? Kenapa aku disini dan bagaimana aku kesini?
Rupanya semua itu kerana Allah.

Berhadapan dengan bentangan tasik nan indah disuatu ceruk dibumi barakah ini banyak membawaku mengenali hidup bertuhan.
Terima kasih Ya Allah kerana Kau masih sudi memberi ruang dan peluang untuk hambaMu yang hina ini meruskan hidup setelah kau mengujiku dengan suatu saat yang amat sukar...masa tu terasa seakan nyawaku....xnak ingat daah....apapun syukurillah masih diberi pinjaman nyawa lagi.

Di saat aku berjalan-jalan sendirian menikmati ciptaan Yang Maha Agung, aku tahu aku bukan keseorangan.
Mungkin ini suatu perkongsian secebis ilham dikurniakan Allah swt. Apalah lebihnya kita berbanding makhluk lain?

Pernahkah kita terfikir kenapa dikatakan akal yang sejengkal ini mampu menyelesaikan masalah sebesar gunung ? dapat menciptakan bangunan setinggi KLCC ?

Dimana pula letaknya akal dalam badan kita ?
Sungguhpun begitu, akal adalah makhluk rohani yang mempunyai sifat-sifat kekurangan dan kita memerlukan 'charger' bagi memastikan kekuatannya berterusan.
Kekuatannya mestilah bersandarkan kepada Allah dan tidak boleh bersendirian tidak berteman.

Akal adalah guru diri kita dan dia adalah penyuluh jalan kehidupan dunia dan akhirat bagi makhluk berpangkat manusia.
Pemandu hidup manusia mestilah bertunjangkan hidup bertuhan dan dipandu wahyu Allah swt.
Akal tidak mempunyai kekuatan jika bersendirian. Jika dia bersendirian memimpin manusia, mesti tersesat jalan.
Apa risikonya tersesat jalan..?

Bukan sahaja padahnya diterima didunia bahkan bersambung diakhirat dengan azab yang berat. Sama-samalah kita perbanyakkan berdampingan dengan Al-Quran dan Sunnah rasul junjungan kerana disitulah segalanya boleh dijadikan panduan memandu akal mencari mardhotillah...

No comments:

Post a Comment

DOA PILIHAN

DOA DAPAT PELUANG PERNIAGAAN DAN MURAH REZEKI

اللَهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْظَمِ عِبَادِكَ نَصِيباً فِي كُلِّ خَيْرٍ تَقْسِمُهُ فِي الغَدَاةِ مِنْ نُورٍ تَهْدِي بِهِ، وَرَحْمَةٍ تَنْشُرُهَا، وَرِزْقٍ تَبْسُطُهُ، وَضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَبَلاءٍ تَرْفَـعُهُ، وَفِتْـنـَةٍ تَصْرِفُهَا، وَسُوءٍ تَدْفَـعُـهُ.
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian (pencapaian) yang hebat pada nur yang Engkau kurniakan sebagai hidayah, dan rahmat yang Engkau kurniakan, dan rezki yang Engkau sebarkan, dan mudharat yang Engkau selamatkan ( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan bala yang Engkau angkatkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan fitnah yang Engkau jauhkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan keburukan yang Engkau hindarkan
( dari menimpa hamba-hambaMu )”