TAUTAN UKHWAH

30 May 2009

Sanah Helwah Ya Ummi

Salam kerinduan buat ma...
Selamat menyambut ulang tahun ke-40 (31 Mei 1969) buat ma tersayang.
Dalam kedewasaan aku meniti hari demi hari usia remajaku,
engkau meniti hari menuju usia tua mu...

Rindunya pada ma tak dapat dizahir dengan bahasa kata...
Seorang ibu yang banyak berjasa buat ku...
jasa yang tidak ternilai dek harta, jasa yang takkan mampu terbayar...
maaa, i love you so much !
kau insan teristimewa dan terpenting dalam hidupku setelah ALLAH dan Rasul.

Doaku semoga dirimu dipanjangkan usia, diberkati hidup dengan rezeki dari-Nya, bahagia bersama keluarga kita...Moga dirimu tabah mendidik kami, menjaga dan mengasuh kami tanpa rasa erti penat dan jemu...

"Ya Allah, andai ada sedikit pahala amalan dari kitab-Mu yang ku hafal, ku ingin hadiahkan untuk bonda ku yang melahirkan, mendidik dan menjagaku menjadikan seperti mana aku sekarang, kerana aku tidak mampu membalas jasanya..saat dia lemah mengandungkan aku, saat perit melahirkanku, saat penat mengasuhku..........seinfiniti pengorbanan yang tiada tandingan...Ya Rahman, aku memohon kepadaMu agar peliharalah aku dari menyakiti hati ibu, dari menderhakai ibu, dari mensia-siakan hidup ibu...jauhkanlan lah ya Allah"
Disaat meng'handle' muhasabah dalam suatu program remaja sekolah 2 minggu lepas...
suasana malam yang cukup hening, hati ini sayu dan pilu menyebut namamu...ibu...,
sebak tak tertanggung saat mengenang kembali jasa dan pengorbananmu...
semua peserta sebak mengalirkan air mata seusai aku menyusun bait-bait kata mengenang jasa bonda...
Dan aku bertambah sayu.. seorang adik kecil menangis teresak-esak...
......astaghfirullahal 'azimm...

Rupanya dia sudah kematian ibu beberapa tahun yang lepas...sangat2 menyentuh hatiku saat insan ini berpaut padaku.."akaaak,saya nak umi sayaaa".
Nada sebaknya buatkan aku serba salah...

Seusai muhasabah...aku sempat menemuinya...
"Adik sepatutnya bersyukur, Allah lebih sayangkan Ummi.
Allah pelihara adik dari dosa menjadi anak derhaka. Adik cukup beruntung..sangat2 beruntung bila adik selalu doa kat ummi...jadi anak solehah...Ummi adik tenang kat sana...

AKU TAHU, TAK SEMUDAH BIBIR MENUTUR KATA!

Dalam kesayuan aku hanya teringat ma kat rumah...
Hatiku tiba2 terdetik, seandainya aku di tempat adik itu...na'uzubillah..
TAK SANGGUP..TAK SANGGUP...aku tak dapat bayangkan hidupku tanpa ma di dunia ini...

"La yukallifullahu nafsan illa was 'aha"

"Ya Allah, panjangkan usia ibuku untuk aku terus merasai kasih sayangnya dan dapat berjasa untuk hayatnya...Ampunkan dosa-dosanya, Yaa Rabbal 'aalameen"

Permata hati ma dan abah:Kakak, Angah, Nadya, Aiman, Aizad, Nureen.

No comments:

Post a Comment

DOA PILIHAN

DOA DAPAT PELUANG PERNIAGAAN DAN MURAH REZEKI

اللَهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْظَمِ عِبَادِكَ نَصِيباً فِي كُلِّ خَيْرٍ تَقْسِمُهُ فِي الغَدَاةِ مِنْ نُورٍ تَهْدِي بِهِ، وَرَحْمَةٍ تَنْشُرُهَا، وَرِزْقٍ تَبْسُطُهُ، وَضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَبَلاءٍ تَرْفَـعُهُ، وَفِتْـنـَةٍ تَصْرِفُهَا، وَسُوءٍ تَدْفَـعُـهُ.
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian (pencapaian) yang hebat pada nur yang Engkau kurniakan sebagai hidayah, dan rahmat yang Engkau kurniakan, dan rezki yang Engkau sebarkan, dan mudharat yang Engkau selamatkan ( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan bala yang Engkau angkatkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan fitnah yang Engkau jauhkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan keburukan yang Engkau hindarkan
( dari menimpa hamba-hambaMu )”