TAUTAN UKHWAH

24 December 2009

Sabarlah....AKU REDHA ANDAI INI KIFARAH DOSA...!


“Dan sesungguhnya Kami akan mengujimu dengan sesuatu cubaan, seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah‑buahan. Namun gembirakanlah orang‑orang yang sabar. Iaitu orang‑orang yang bila di timpa malapetaka (musibah) diucapkannya “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un”. Merekalah orang‑orang yang mendapat berkat dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka pulalah orang‑orang yang mendapat petunjuk” .
(Surah Al‑Baqarah,ayat 155‑157).



Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah menetapkan satu ketentuan yang amat pasti di dalam kehidupan kita iaitu keyakinan akan adanya musibah di samping nikmat, siang sesudah malam, sakit dan senang, bahkan hidup dan mati, adalah satu sunnatullah yang pasti dilalui secara bergantian oleh setiap makhluk hidup.



Rasulullah SAW sentiasa mengingatkan supaya umat baginda selalu menjaga kesihatan sebelum sakit datang, berhati‑hati sewaktu kaya kerana miskin bias datang mendera, berhati‑hati sewaktu hidup sebelum mati datang menjemput. Begitulah bimbingan Agama Islam, yang pada hakikatnya menanamkan satu sikap hidup yang positif, iaitu “hati‑hati".



Maka, setiap Muslim diajarkan hidup di dalam sikap optimistis yang tinggi, selalu menjaga diri, sentiasa berbuat baik, kerana sesudah hari ini, akan ada hari esok. Inilah ajaran agama yang haq.Musibah adalah ujian dan iktibar. Di dalam pandangan agama Islam, hidup ini selalu ada padanannya, kembar atau bergandingan. Di dalam musibah terkandung makna yang dalam.



Di antaranya mengingatkan manusia, bahawa dirinya berada di dalam genggaman Allah Yang Maha Kuasa, sebagai inti dari ajaran tauhid. Musibah, tidak selamanya bernilai azab. Adakalanya hanya ujian belaka. Di balik ujian, mungkin tersedia yang lebih baik dari sebelumnya.



Matematika seperti ini kadang kala tidak terangkat oleh bingkai rasional semata-mata, kerana berada di dalam ‘wilayah’ keyakinan, sebagaimana diperingatkan wahyu Allah SWT,



‘Asaa an takrahu syai‑an wa huwa khairun lakum, wa ‘asaa an tuhibbu syai‑an wa huwa syarrun lakum. Wallahu ya’lamu wa antum laa ta’lamun.


Ertinya:"boleh jadi, engkau membenci sesuatu, padahal itu amat baik bagimu (di balik sesuatu yang dibenci), dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu (mungkin di balik yang disenangi, terdapat sesuatu yang sangat dibenci). Dan Allah semata yang Maha Tahu, sedang engkau tidak mengetahui (mengenai rahasia di balik semua peristiwa). Begitulah bimbingan wahyu Al Quran pada Surah Al Baqarah. (QS. 2 : 216).


Musibah atau cubaan dalam kehidupan mengandung ajakan untuk melakukan suatu koreksian (introspeksi). Bila masa sebelumnya terdapat suatu kelalaian, maka sesudah itu harus tumbuh sikap kesungguhan memperbaiki situasi kearah yang lebih baik. Sehingga dengan setiap kali datangnya musibah (ujian) manusia sentiasa meningkat tarafnya kepada suatu tingkat yang lebih tinggi.


Ujian tidak semestinya menjadikan manusia berputus asa dan hilang kepercayaan diri. Kepercayaan diri akan lenyap di kala manusia melupakan Tuhan dan membelakangi ajaran agamanya. Benteng agama yang dianugerahkan untuk setiap manusia di dalam menghadapi musibah adalah sabar, tegar dan tabah mengiringi ikhtiar yang lebih baik dalam kemasan bekerja dan berdo’a. Kembali kepada Allah dengan mematuhi semua ajaran‑Nya, dan menjauhi setiap larangan‑Nya adalah hakikat sabar yang sebenarnya.


Semoga semua yang ditimpa musibah saat ini dapat mengambil iktibar, supaya kita bersegera kembali kepada Allah SWT dengan istighfar memohon ampun atas segala dosa dan kesalahan, baik diketahui ataupun tidak, dan melazimkan saling memaafkan. Kembalilah beribadah kepada Allah, hidupkan fikiran dan gerakkan tenaga, cari apa yang di redhai Allah, supaya Allah senantiasa meredhai usaha kita. Jangan berputus asa terhadap rahmat dan lindungan ALLAH.

No comments:

Post a Comment

DOA PILIHAN

DOA DAPAT PELUANG PERNIAGAAN DAN MURAH REZEKI

اللَهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْظَمِ عِبَادِكَ نَصِيباً فِي كُلِّ خَيْرٍ تَقْسِمُهُ فِي الغَدَاةِ مِنْ نُورٍ تَهْدِي بِهِ، وَرَحْمَةٍ تَنْشُرُهَا، وَرِزْقٍ تَبْسُطُهُ، وَضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَبَلاءٍ تَرْفَـعُهُ، وَفِتْـنـَةٍ تَصْرِفُهَا، وَسُوءٍ تَدْفَـعُـهُ.
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian (pencapaian) yang hebat pada nur yang Engkau kurniakan sebagai hidayah, dan rahmat yang Engkau kurniakan, dan rezki yang Engkau sebarkan, dan mudharat yang Engkau selamatkan ( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan bala yang Engkau angkatkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan fitnah yang Engkau jauhkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan keburukan yang Engkau hindarkan
( dari menimpa hamba-hambaMu )”