TAUTAN UKHWAH

23 March 2010

Az-Ziarah ila Terengganu

Alhamdulillah...diizinkan Tuhan, kaki ini dah tiga tahun lamanya tak pijak bumi yang dahulunya menjadi tempat bermukim...
mengimbau kembali saat menggalas beg 'garfield' ke tadika KEMAS, pergi mengaji Quran di pondok usang dan bermain-main gumpalan tanah merah seusai hujan..bestnyee...smuanya dah jadi kenangan..

Hari ini aku dapat jejak lagi bumi Terengganu tmpat tumpah darah arwah nenek..

Dari hentian Putra langkah diatur menyusur bersama adik tersayang..sebelum bertolak, sempat melangkah ke The Mall untuk mengintai apa-apa yang blh meluakkan saku..akhirnya 2 buah buku bahasa Inggeris berjaya menarik perhatian..

Bas Transnasional melewati perkarangan hentian jam 9mlm... jasad yang keletihan terus ku rebahkan sejurus menaiki bas...

"Dik...dik...bangun,dah sampai ni..kejut kawan tu"...Aaaaaa malunye driver yang kejutkan..''Arahh,cpt..dh sampai, dh call ayah ke blum??!!!"

Tak sangka, perkenalan singkat di bumi Barakah dahulunya diizinkan Allah untuk kami rasai kemanisan berukhwah...
Alhamdulillah, semusim bersama, insya-Allah membawa kesyurga..
Hari ini aku dah kenal familynya..tak kekok memanggil umi walau bukan ibu sendiri..
raut comel permata hati..si Faiz, Mariam dan Omar..takkan hilang di ingatan...'alaaahai...tomey-tomey'-pelat Omar yang sempat ter'copy' di memori..

Seronok sangat bersama family ini yang melimpah-ruah dengan kasih sayang umi dan abah..tak hairanlah melahirkan individu muslim sehebat 'adik'-jiwa sufi fikrah haraki...cehhh...puji dia plakkk..Betul lah tu...memang dia hebat..

Di sana sempat kami jengah lapangan terbang yang agak ajaib bagi diriku..dah tak cukup dah daratan hingga dibina lapangan itu se KM dari paras pantai..ombak tidak dapat menghempas
pantai lantas menghempas tebing batu hasil tangan manusia...tiada lagi pantai yang cantik..hingga memakan tebing-tebing di sekitarnya..

Banyak lagi tempat yang sempat dilihat dari jauh, tak sempat melawat sekadar sekilas pandang sisi sepanjang melewati ke destinasi...stadium runtuh..dahsyatnyee...hasil kerja buat manusia yang tidak berkualiti(pandai plak nak judge..sorry yer engineer stadium)

Sebelum ke Chendering, sempatku join family ni gi hantar Faiz ke IMTIAZ Kuala Berang..usai seminggu menghabiskan masa di rumah..cantik juga sekolah tu..sempat solat kat surau..ku tatap rehal-rehal yang menyandar di dinding surau..teringat pulak 'biah' yang tak dapat kurasai lagi..indahnya 'mencari modal di Masjid Darul Quran'...hanya tinggal kenangan...

Apapun, ku masih mengharap, Allah campakkan lagi aku ke Bumi Barakah itu...untuk ku teruskan perjuangan menggenggam Ijazah..

Seterusnya..sampai juga akhirnya ku jejaki rumah Adik B..kehadiranku bersama family Arah disambut mesra dengan 4ekor kucing Parsi yang lebat bulunya...makkk oiii...geli-gelemang dibuatnya, nasib baiklah rumah kucing tu kat luar dan diharamkan masuk dalam rumah, selamat sejahtera aku 3hari di sana..Alhamdulillah, peluang untuk ku lebih mengenali family adik B dan Musa yang cute...macam-macam peristiwa berlaku...

Ziarah-ziarah ke Terengganu sempat ku beli buah tangan..mungkin tertanya-tanya...kenapa kasut sport dan baju batik jadi pilihan...tak matching kalau nak pakai skali...apapun...jalan-jalan kali ni menyumbang secalit pengalaman yang cukup berharga dalam kanvas hidupku..

No comments:

Post a Comment

DOA PILIHAN

DOA DAPAT PELUANG PERNIAGAAN DAN MURAH REZEKI

اللَهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْظَمِ عِبَادِكَ نَصِيباً فِي كُلِّ خَيْرٍ تَقْسِمُهُ فِي الغَدَاةِ مِنْ نُورٍ تَهْدِي بِهِ، وَرَحْمَةٍ تَنْشُرُهَا، وَرِزْقٍ تَبْسُطُهُ، وَضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَبَلاءٍ تَرْفَـعُهُ، وَفِتْـنـَةٍ تَصْرِفُهَا، وَسُوءٍ تَدْفَـعُـهُ.
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian (pencapaian) yang hebat pada nur yang Engkau kurniakan sebagai hidayah, dan rahmat yang Engkau kurniakan, dan rezki yang Engkau sebarkan, dan mudharat yang Engkau selamatkan ( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan bala yang Engkau angkatkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan fitnah yang Engkau jauhkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan keburukan yang Engkau hindarkan
( dari menimpa hamba-hambaMu )”