TAUTAN UKHWAH

13 May 2009

MOTIVASI : BAGAIMANA MENCARI KEBERKATAN ILMU?


Untuk mendapatkan "Qudwah hasanah" yang mampu merapati imej generasi Al-Quran dewasa ini bukanlah mudah, apatah lagi untuk mendapatkan individu yang mampu menjelmakan ilmu serta jatidiri berteraskan Al-Quran dan As-sunnah.


Kita adalah 'pakar motivasi untuk diri kita'. Ilmu akan kekal pada hati-hati yang tiada dosa. Lazimnya kita mudah mendapati dan memahami ilmu tetapi amat mudah lupa apa yang sudah kita pelajari.


Sifat lupa sinonim dengan kehidupan kita.Dah namanya 'manusia':kesilapan ini oleh dimaafkan dan boleh diusahakan untuk memulihkannya dan memperbaikinya.


Salah satu faktor penting yang menyebabkan ilmu susah nak lekat kat hati kita ialah tiada keberkatan dalam ilmu.


Kat sini kita dapat kenal pasti bagaiman cara yamg terbaik untuk mencari keberkatan ilmu.


1.Niat belajar kerana Allah s.w.t.Betulkan semula niat belajar untuk menjadi yang terbaik.


2.Sentiasa doakan ibubapa, guru-guru, rakan-rakan, dan diri sendiri.


3.Berjumpa kembali guru-guru yang telah mengajar kita dan ucaokan terima kasih kerana mengajar, minta maaf dari mereka dan maafkan mereka, inta mereka halalkan ilmu yang mereka ajar.


4.Jaga ibadat setiap masa samada hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.


5.Bersihkan hati dengan melakukan amalan-amalan mulai seperti solat sunat, puasa sunat, baca Quran setiap hari, istighfar, memaafkan semua orang ,sentiasa dalam keadaan berwudhu', jaga kesihatan, dan sentiasa berkomunikasa dengan Allah melalui doa


6.Tawakkal kepada Allah s.w.t semsa berusaha dan selepas berusaha.


Semoga hai-hari yang kita lalui disinari cahaya rahmah dan kasih sayang dari Allah s.w.t.Selamat beramal...

No comments:

Post a Comment

DOA PILIHAN

DOA DAPAT PELUANG PERNIAGAAN DAN MURAH REZEKI

اللَهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْظَمِ عِبَادِكَ نَصِيباً فِي كُلِّ خَيْرٍ تَقْسِمُهُ فِي الغَدَاةِ مِنْ نُورٍ تَهْدِي بِهِ، وَرَحْمَةٍ تَنْشُرُهَا، وَرِزْقٍ تَبْسُطُهُ، وَضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَبَلاءٍ تَرْفَـعُهُ، وَفِتْـنـَةٍ تَصْرِفُهَا، وَسُوءٍ تَدْفَـعُـهُ.
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian (pencapaian) yang hebat pada nur yang Engkau kurniakan sebagai hidayah, dan rahmat yang Engkau kurniakan, dan rezki yang Engkau sebarkan, dan mudharat yang Engkau selamatkan ( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan bala yang Engkau angkatkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan fitnah yang Engkau jauhkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan keburukan yang Engkau hindarkan
( dari menimpa hamba-hambaMu )”