TAUTAN UKHWAH

03 January 2011

TRANSFORMASI SEMESTER BARU...

Alhamdulillah..Rata-rata universiti telah melangkah ke semester baru di tahun baru ini...
Sebelum berpagian di hr pertama ke kuliah, smpat menelefon mak di kg..

"Selamat msuk sem baru, kena smangat mcm adik tau..hr ni adik dh start sekolah..tengok adik bsemangat nk masuk kelas"

Itulah kata2 keramat dari mulut seorang ibu yg cukup bharga buat diri..
Hari pertama kuliah di sem baru adalah sama dgn hari pertama adik bongsuku mlangkah ke sekolah..
Memohon redha dan restu seorang ibu itu sangat perlu..dalam menuntut ilmu atau dalam apa jua langkah kerja buat, jangan sesekali membelakangi ibubapa kita..

Sungguhpun tidak seperti zaman persekolahan dulu, setiap kali naik darjah @ melangkah ke tahun baru..uniform sekolah, beg sekolah, alat tulis dan seangkatan dengannya mesti bertukar baru...

zaman dan berubah, dunia dah maju, sekarang bukan zaman untuk merengek-rengek minta itu ini dengan mak ayah, bukan juga zaman nk selesa dengan setiap kondisi hidup di kampus...

Dengan melangkahnya tahun baru, maka menginjaklah usia..ada diantara kita tak senang dipandang melalui umur..kononnya poyo nk jadi muda, padahal umur dah dewasa, nk nmpak muda dan masih seronok terkinja-kinja..

Kita tidak seperti ulama' terdahulu..merasai bahang bersusah payah menuntut ilmu..meredah hutan belukar mencari guru...hasil merasai susah payah dan tekunnya mereka berguru maka lahirlah cendikiawan n ulama' yang mampu berfikir untuk umat..layakkah kita mencapai title sedemikian dalam kondisi kita bersenang lenang?

Memang patut disyukuri segala anugerah yang dikurniakan...akan tetapi kita kekuliah ibaratnya 'disuap-suap' kemudian balik buat assignment berpandukan Dr.Google yang dikatakan mampu membantu menyelesaikan byk mslh pelajar..library juga sudah kurang pengunjungnya..buku2 dan kitab ulama' bersawang tidak diguna..

Bukan senang untuk menjadi fakih dalam beragama..pengorbanan hanya ditahap sekangkang hama, asyik sibuk dengan hal dunia..bagaimana lah untuk menjadi mahasiswa yang pedulisme terhadap umat dan agama? jika diri berada ditakuk lama..canaikan kembali motivasi diri, terapkan visi dan misi untuk melakukan transformasi.

Salam juang.. mahasiswa Islam terus gemilang!!!

No comments:

Post a Comment

DOA PILIHAN

DOA DAPAT PELUANG PERNIAGAAN DAN MURAH REZEKI

اللَهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْظَمِ عِبَادِكَ نَصِيباً فِي كُلِّ خَيْرٍ تَقْسِمُهُ فِي الغَدَاةِ مِنْ نُورٍ تَهْدِي بِهِ، وَرَحْمَةٍ تَنْشُرُهَا، وَرِزْقٍ تَبْسُطُهُ، وَضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَبَلاءٍ تَرْفَـعُهُ، وَفِتْـنـَةٍ تَصْرِفُهَا، وَسُوءٍ تَدْفَـعُـهُ.
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian (pencapaian) yang hebat pada nur yang Engkau kurniakan sebagai hidayah, dan rahmat yang Engkau kurniakan, dan rezki yang Engkau sebarkan, dan mudharat yang Engkau selamatkan ( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan bala yang Engkau angkatkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan fitnah yang Engkau jauhkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan keburukan yang Engkau hindarkan
( dari menimpa hamba-hambaMu )”