TAUTAN UKHWAH

26 August 2011

Sedar Diri:Ramadhan bakal meninggalkan kita..


Assalamualaikum Wa rahmatullahi Wa barakaatuh..


Ramadhan kian melabuhkan tirai, Apa perasaan kalian?
Adakah berpuas hati dengan kondisi diri dalam beramal ibadah seharian?
Bagi saya,rasa terkilan pada diri kerana belum sempurna meraikan pesta ibadah dibulan ini...'sale'nya hampir ke penghabisan stok..Jual beli dengan Allah belum sempurna...Allahu Akbar.
Tidak sempat memenuhi segenap malam2 Ramadhan dengan panggilan dari masjid..
Al-Quran pula tidak mencapai target khatam yang sepatutnya...
Beberapa hari sahaja lagi..seharusnya aku khuatir adakah ini Ramadhan terakhir bagiku..

Tersentak dengan berita kematian tunang kepada makcikku petang tadi...Jumaat terakhir dibulan Ramadhan...Al-Fatihah buat Allahyarham..
Bertuahnya seorang alim pergi menghadap Allah dalam keadaan tenang dibulan yang mulia...
Biarpun baginya tiada zuriat yang mampu menjadi saham pelaburan..Namun amalnya insyaAllah mampu menjadi galang ganti saksi perbicaraan dihadapan Tuhan..Segalanya dlm pengetahuan Allah.

Bagaimana dengan kita???

Memerhati manusia lain yang pelbagai gaya..mendorong diri untuk seperti mereka. Kita sudah tiada masa sebenarnya utk bermanja2, b'gaya, b'peleseran tiada hala, b'foya2..
Seandainya kita tahu bila ajal kita?? Lantas diri tiada tenang membuat amal persiapan...
takut pun datang, tidur tidak sekali-kali, makan tidak bernafsu lagi..hakikatnya Allah itu Maha Penyayang..dibiar hambanya beradu dlm kesenangan, makan dengan berselera...Namun manusia bersikap pelupa..

Ramadhan bertindak sebagai 'Reminder'..

Ramadhan memberi peringatan..tanpa kehadirannya..manusia terus hanyut leka.Hikmah b'sahur dan berbuka,berlapar & dahaga, hikmah zakat fitrah, hikmah solat Tarawih, n segala macam hikmah padanya yang boleh membuatkan mata hati kita tidak buta...buta dengan ke'fana'an dunia..Semoga Ramadhan yang masih berbaki ini menjadi satu daya booster utk kita speedkan kelajuan hamasah dgn penuh kesungguhan beramal demi mencapai redha Allah..

>salammuhasabahiman<

No comments:

Post a Comment

DOA PILIHAN

DOA DAPAT PELUANG PERNIAGAAN DAN MURAH REZEKI

اللَهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَعْظَمِ عِبَادِكَ نَصِيباً فِي كُلِّ خَيْرٍ تَقْسِمُهُ فِي الغَدَاةِ مِنْ نُورٍ تَهْدِي بِهِ، وَرَحْمَةٍ تَنْشُرُهَا، وَرِزْقٍ تَبْسُطُهُ، وَضُرٍّ تَكْشِفُهُ، وَبَلاءٍ تَرْفَـعُهُ، وَفِتْـنـَةٍ تَصْرِفُهَا، وَسُوءٍ تَدْفَـعُـهُ.
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku antara kalangan hambaMu yang mendapat bahagian (pencapaian) yang hebat pada nur yang Engkau kurniakan sebagai hidayah, dan rahmat yang Engkau kurniakan, dan rezki yang Engkau sebarkan, dan mudharat yang Engkau selamatkan ( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan bala yang Engkau angkatkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan fitnah yang Engkau jauhkan( dari menimpa hamba-hambaMu ), dan keburukan yang Engkau hindarkan
( dari menimpa hamba-hambaMu )”